ادامۀ ماجرای "اصغرفرهادی" و فیلم "قهرمان"

ادامۀ ماجرای "اصغرفرهادی" و فیلم "قهرمان"

اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبه‌رو شده است.

چهارشنبه 11 آبان 1401 ساعت 9:20
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گرازش سایت هنرنامه ، به نقل از ایندی وایر,اصغر فرهادی در حال حاضر منتظر تصمیم نهایی درباره دعوای سرقت ادبی است که شاگرد سابقش آزاده مسیح زاده علیه او مطرح کرده و بر اساس آن مدعی شده فیلم «قهرمان» بر اساس مستندی ساخته شده که او برای کلاسش ساخته و هرگز اعتباری برای او در این زمینه قائل نشده است. فرهادی و مسیح زاده هر دو در معرض محکومیت قرار دارند، زیرا اگر دادگاه به نفع فرهادی رای دهد، دانشجوی سابق ممکن است به اتهام افترا تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

این دعوای حقوقی دنیای سینمای ایران را آشفته کرده چرا که اصفر فرهادی کارگردان برنده دو جایزه اسکار با فاصله زیادی مورد توجه‌ترین فیلمساز کشور است و در حالی که طرفداران او  این  اتفاقات را به دیده یک سوء تفاهم می‌نگرند، تعدادی از شاگردان و همکاران سابق او ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند.

در ادامه مطلب ایندی وایر با اشاره به مطلب اخیر نیویورکر آمده است : گزارش جدیدی که اخیرا در نشریه نیویورکر منتشر شده حاوی چندین شهادت از همکاران فرهادی است که داستان مشابهی را روایت می‌کنند، مبنی بر اینکه فرهادی یا در مقام استاد یا با درخواست از آنها برای نوشتن فیلم‌های خودش با آنها همکار کرده، سپس از ایده آنها در فیلم های خودش بدون نام بردن از این افراد استفاده کرده است. بسیاری از این افراد همچنان به تأثیر فرهادی بر سینمای ایران احترام می‌گذارند و تنها به این هم راضی بودند که  فرهادی فقط از آنها تشکر می‌کرده است. 

یکی دیگر از دانشجویان سابق فرهادی به نام مصطفی پورمحمدی، معتقد است که فیلم «جدایی» فرهادی در سال 2012 تا حدودی الهام گرفته از فیلم کوتاهی است که او در سال 2009 در کارگاهی با تدریس این کارگردان ساخته است. هر دو فیلم شامل طرح داستانی است که یک مستخدم کار خود را از شوهرش پنهان می‌کند، هرچند فرهادی این ادعا را رد می‌کند. نامی از مصطفی پورمحمدی در فیلم «جدایی» مطرح نشده و فرهادی هرگز از او اجازه نگرفته و حتی به او اطلاع نداده است که از داستانش استفاده خواهد کرد.

پورمحمدی در این باره می‌گوید: من انتظار داشتم که استادی اگر از دانشجویی ایده خوبی بگیرد، از آن دانشجو هم حمایت کند و سعی کند به او کمک کند تا به این رشته راه پیدا کند. این هم یک افتخار و هم یک خیانت بود».

ثبت نظر

ارسال