لوستر دوهزار ساله در اسپانیا کشف شد.

لوستر دوهزار ساله در اسپانیا کشف شد.

باستان‌شناسان موفق شدند بقایای یک لوستر کمیاب تاریخی را در اسپانیا از دل خاک بیرون بکشند.

سه شنبه 9 شهریور 1400 ساعت 8:45
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به نقل از Ancient Origins، یک لوستر دوهزارساله متعلق به دوران رومی طی یک کاوش باستان‌شناسی در «الدا» واقع در اسپانیا کشف شد.

این اثر تاریخی که زمانی از سقف یک مکان عمومی بزرگ آویخته شده بود تا روشنی‌بخش میهمانی‌ها باشد آخرین‌بار در قرن نخست میلادی روشن شده است. برای این لوستر که نیم متر قطر دارد جایگاه ۳۲ شمع تعبیه شده است.

«اوا ماریا مندیولا» که یک کارشناس آثار تاریخی است در گفت‌وگو با نشریه «تایمز» بیان کرد محققان اطلاعاتی درباره منشاء این اثر کسب کرده‌اند. محققان در کنار آثار تاریخی دیگری که به همراه این لوستر کشف شده است نام «Lucius Eros» را پیدا کرده‌اند که باید نام فردی باشد که این لوستر را خلق کرده است.

مقاله‌ای که درباره کشف این اثر در «دیلی میل» منتشر شده است این اثر را به عنوان آخرین لوستر بازمانده رومی که در نوع خود منحصر به فرد است توصیف کرده است.

با توجه به این‌که لوسترهای این دوره از تاریخ برای روشنایی مکان‌های وسیع استفاده می‌شدند، چنین لوسترهایی برای اشراف‌زادگان رومی شهرهای مختلف امپراتوری روم ساخته و فرستاده می‌شدند. به نظر می‌رسد با توجه به آثار تاریخی دیگری که در «الدا» کشف شده است می‌توان نتیجه گرفت کاوش‌ها در این مکان به کشف کارگاه «Lucius Eros» که یک سفالگر بوده منجر شده باشد. باستان‌شناسان معتقدند این مرد اغلب از سوی شهرهای بزرگ اطراف سفارشاتی را دریافت می‌کرده است.

این لوستر تاریخی که به خوبی مرمت شده اکنون در موزه الدا واقع در اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

ثبت نظر

ارسال