«سیمره» اصلاح حریم می‌شود

«سیمره» اصلاح حریم می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اصلاح حریم و عرصه محوطه تاریخی سیمره خبر داد.

چهارشنبه 11 آبان 1401 ساعت 9:28
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به دنبال اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره اهمیت و حساسیت تعیین حریم آثار تاریخی با تاکید بر این‌که اختلالی در کسب‌وکار و معاش مردم ایجاد نکند؛ فرزاد شریفی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ـ  وضعیت تعیین حریم و عرصه در این استان را تشریح کرد و به ایسنا گفت: برخی تعیین حریم‌ها مشمول زمان شده و با توجه به این‌که امروز ضوابط تغییر کرده است و توسعه شهری داشتیم، حریم و عرصه باید هر چند سال یک بار با نظرات کارشناسان و گمانه‌زنی‌های مجدد، دوباره تعیین شوند. بر همین اساس، از این هفته اقدامات تعیین عرصه و حریم شهر سیمره در شهرستان دره‌شهر را شروع کرده‌ایم. آخرین تعیین حریم آن مربوط به سال ١٣٩٠ بوده و قرار است با حریم جدیدی تعیین آن که ۴۵ روز زمان می‌برد، قسمتی از حریم آن را آزادسازی کنیم.  

او با بیان این‌که از ٧۶۶ اثر ثبت شده در ایلام ۴٠ اثر تعیین حریم و عرصه شده‌اند، افزود: تعیین حریم و عرصه باید هر چند سال یک بار دوباره انجام شود و این مطالبه مردم است. مردم زمین‌های کشاورزی دارند، از طرفی هم بحث حفاظت از آثار مطرح است. بنابراین هر چند سال یک بار بحث تعیین دوباره حریم را انجام می‌دهیم که اگر در گذشته مشکلی وجود داشته، رفع شود و اگر مشکلی نباشد همان عرصه و حریم باقی می‌ماند.

شریفی درباره آثاری که در ایلام نیازمند تعیین فوری حریم هستند، اظهار کرد: «شهر تاریخی دره‌شهر»، «منطقه چالسرا»، چندین تپه باستانی مانند تپه «عین خوش» در شهرستان دِهلران از جمله آثار تاریخی هستند که نیاز دارند، فوری برای آن‌ها حریم و عرصه تعیین شود.  

او با بیان این‌که بزرگترین چالش استان ایلام برای تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی، اعتبار و بودجه است، درباره چالش‌های دیگر توضیح داد: خوشبختانه در این دولت هم‌افزایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته است. در حال حاضر چالش جدی با دستگاه‌ها نداریم، اما گاهی مشکلاتی به وجود می‌آید؛ هم شهرداری و هم میراث‌فرهنگی وظیفه دارند به روش‌های مختلف و در چارچوب قانون مشکلات را حل کنند، برای مثال اگر زمینی که در حریم آثار تاریخی قرار دارد کاربری مسکونی داشته باشد، یا مطابق ماده ١٠٣ قانون استانداری درباره آن تصمیم گرفته می‌شود و یا در وزارتخانه میراث‌فرهنگی. ما هر سال اسامی تعدادی از بناهایی که این مشکل را دارند به وزارتخانه میراث‌ فرهنگی اعلام می‌کنیم تا به مالکان آن‌ها اعتباری داده شود و در حریم اثر تاریخی ساخت‌وسازی نشود.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام همچنین درباره تفویض اختیار تعیین حریم و عرصه به استان‌ها، گفت: در این مورد تابع وزیر هستیم و هر اقدامی در این حوزه انجام شود، قطعا کارشناسی شده است، حال چه در وزارتخانه باشد و چه در استان. به نظرم تفویض اختیار در چارچوب قانون باید انجام شود و نظارت هم روی آن باید باشد.  

ثبت نظر

ارسال