کشف سکه‌های تاریخی در نهاوند

کشف سکه‌های تاریخی در نهاوند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از کشف و ضبط ۹۲ قطعه سکه دوره سلوکی-اشکانی با قدمت ۲۴۰۰ ساله در نهاوند خبر داد.

یکشنبه 17 دی 1402 ساعت 11:21
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گزارش هنرنامه امروز ، محسن معصوم علیزاده، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی اطلاعات واصله و پیگیری حراست اداره کل و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان همدان مبنی بر قاچاق اشیا تاریخی توسط سوداگران آثار تاریخی در شهرستان نهاوند، پس از رصد و پیگیری های مکرر، هنگام انتقال اشیا برای خرید و فروش در یکی از استان‌های همجوار، فرد متخلف دستگیر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: با اخذ دستور قضایی لازم، تعداد ۹۲ عدد سکه تاریخی دوره اشکانی- سلوکی مربوط به دوره الیمائی و اشکانی کشف و ضبط شد.

معصوم علیزاده با اشاره به‌اینکه سکه های کشف شده همگی دارای اصالت است افزود: برابر اعلام کارشناسان سکه‌های فلزی مکشوفه از جنس مفرغ و نقره بوده و تعدادی از این سکه‌ها با نقوش یونانی مربوط به دوره سلوکی است.

معصوم علیزاده اظهار کرد: الیمائی یک سرزمین وابسته به امپراطوری سلوکی اشکانی بوده که شامل استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بختیاری، لرستان و ایلام کنونی بوده و در واقع حکومت الیمائیان سال ۱۴۷ پیش از میلاد مسیح در مناطق پیش گفته بوده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اشیا تاریخی و فرهنگی مربوط به مواریث تاریخی و بشریت است همه افراد جامعه وظیفه حفاظت و حراست از آن را دارند و تقاضا داریم هرگونه اخبار و اطلاعات مربوط به افراد سودجو و فرصت طلب و حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه خرید و فروش اشیا تاریخی را به این اداره کل و یگان حفاظت اداره کل با شماره ۳۲۵۱۹۴۶۴ اعلام تا پیگیری‌های قضایی و انتظامی لازم انجام شود.

ثبت نظر

ارسال