ایوان رایتمن ، کارگردان مطرح سینما در گذشت.

ایوان رایتمن ، کارگردان مطرح سینما در گذشت.

ایوان رایتمن کارگردان فیلم‌های «شکارچیان روح» و «دوقلوها» در ۷۵ سالگی درگذشت.

دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت 12:20
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

خانواده او در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کارگردان شناخته‌شده در خواب درگذشته و گفت: از این خوشحال هستیم که کار او به‌عنوان یک فیلمساز توانست به تعداد بی‌شماری در سراسر دنیا خنده و شادی بدهد.

رایتمن روز بیست‌وهفتم اکتبر ۱۹۴۶ در چکسلواکی به دنیا آمد اما از چهار سالگی تورنتو خانه او شد.

موفقیت بزرگ او در سال ۱۹۷۸ با تهیه کردن فیلم «خانه حیوانات» از راه رسید و پس از آن توانست «میت‌بالز» را یک سال بعد کارگردانی کند. این باعث شد او وارد دنیای سینمای کمدی شود و در فیلم‌هایی مانند «پلیس مهدکودک»، «دِیو» و «هرج‌ومرج فضایی» نقش‌های تهیه‌کنندگی و کارگردانی داشته باشد.

اما بزرگ‌ترین موفقیت او کارگردانی فیلم کلاسیک «شکارچیان روح» سال ۱۹۸۴ با نقش‌آفرینی دن آکروید، هارولد رامیس، بیل موری و سیگورنی ویور بود. این فیلم توانست پس از «پلیس بورلی هیلز» در آن سال جایگاه پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کند.

«شکارچیان روح» همچنین توانست در دو بخش بهترین آهنگ اوریجینال و بهترین جلوه‌های بصری نامزد دریافت جایزه اسکار شود. قسمت دوم این فیلم پنج سال بعد بیرون آمد که رایتمن کارگردان و تهیه‌کننده آن هم بود.

سه دهه طول کشید تا قسمت سوم این مجموعه بیرون بیاید. «شکارچیان روح: زندگی بعد از مرگ» سال ۲۰۲۱ با تهیه‌کنندگی رایتمن و کارگردانی پسرش جیسون رایتمن بیرون آمد.

رایتمن همچنین سال گذشته دوباره سری به «هرج‌ومرج فضایی» زد و قسمت جدید آن را با حضور لبران جیمز، دان چیدل و زندایا کارگردانی کرد.

در سپتامبر مشخص شده بود رایتمن قرار است کارگردان و تهیه‌کننده دنباله‌ای برای فیلم «دوقلوها» با نقش‌آفرینی آرنولد شوارتزنگر و دنی دویتو باشد. قرار بود در فیلم جدید تریسی مورگان هم به آن‌ها ملحق شود و اسم پروژه «سه‌قلوها» باشد.

ثبت نظر

ارسال