باکس آفیس سال ۲۰۲۲ هالیوود

سایت سی نما

باکس آفیس سال ۲۰۲۲ هالیوود

دیزنی پیشتاز استودیوهای هالیوود با ۱.۹ میلیارد دلار

یکشنبه 11 دی 1401 ساعت 11:30
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

در سال ۲۰۱۹ و پیش از شروع پاندمی، استودیوهای دیزنی و فاکس به تنهایی ۴.۲۸ میلیارد دلار بلیت‌فروشی کردند. اما امسال فقط سه استودیو موفق شدند از فروش ۱ میلیارد دلاری عبور کنند. بی‌میلی مخاطبین بزرگسال‌تر برای بازگشت به سالن‌های سینما در حین پاندمی و ترجیح دادن پلتفرم‌های استریم یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش فروش فیلم‌ها در یک سال گذشته بوده است. «ددلاین» اخیراً در گزارشی بر اساس داده‌های «کام‌اسکور» از ۱ ژانویه تا ۳۰ دسامبر به بررسی عملکرد استودیوها در سال ۲۰۲۲ پرداخته که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید. مجموع فروش فیلم‌ها امسال به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده و رشد ۷۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

این در حالی بود که از بازه زمانی آگست تا میانه اکتبر، فیلم‌های بلاکباستری اکران نشدند چرا که بعضی از این عناوین مانند «مأموریت غیرممکن: موقعیت‌یابی تخمینی قسمت ۱» (Mission: Impossible: Dead Reckoning Part 1) و «مرد-عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider-verse) یا «فلش» (The Flash) به تأخیر افتاده بودند.

دیزنی

استودیوهای دیزنی، سرچ‌لایت و قرن بیستم در بازارهای داخلی ۱.۹۳ میلیارد دلار فروش کردند و رشد ۶۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان دادند. قرن بیستم و سرچ‌لایت در این سال ۶۰۰ میلیون دلار فروش کردند و دیزنی به تنهایی ۱.۳ میلیارد دلار فروخت و شش فیلم صدرنشین «دکتر استرنج ۲» (Doctor Strange 2) با ۱۸۷.۴ میلیون دلار، «ثور: عشق و تندر» (Thor: Love and Thunder) با ۱۴۴.۱ میلیون دلار، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» با ۱۸۱.۳ میلیون دلار، «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) با ۱۳۴.۱ میلیون دلار، «مرگ روی نیل» با ۱۲.۹ میلیون دلار، و «بربر» با ۱۰ میلیون دلار را اکران کرد.

دو فیلم «ثور: عشق و تندر» و «دکتر استرنج ۲» دیزنی و مارول امسال نمرات مخاطبین درخشانی دریافت نکردند و فیلم «آمستردام» آن‌ها با تمامی ستارگانش به شکست تجاری انجامید اما «شکار» (Prey) که پیش‌درآمدی برای «غارتگر» (Predator) بود در هولو پربیننده شد. دیزنی علاوه بر این چند فیلم از جمله «شعبده‌بازی ۲» (Hocus Pocus 2) و «افسون‌شده ۲» (Disenchanted) را بدون اکران در سالن‌های سینما از دیزنی+ پخش کرد. «باب ایگر» مدیر سابق استودیو نیز چند ماه پیش دوباره بازگشت و جانشین «باب چاپک» شد.

فیلم «لایت‌یر» (Lightyear) پیکسار با مضمون همجنسگرایانه‌اش کمترین فروش را در میان فیلم‌های «داستان اسباب بازی» (Toy Story) به جا گذاشت، در حالی که انیمیشن «دنیای عجیب» (Strange World) که والدین را در سالن‌های سینما با صحنه‌های همجنسگرایانه‌اش غافلگیر کرد حتی عملکردی بدتر داشت و ۳۶.۳ میلیون دلار فروخت. در بازاریابی این فیلم اعلام نشده بود که والدین فرزندانشان را به تماشای یک فیلم با مضمون همجنسگرایی می‌برند.

در سال ۲۰۲۳ دیزنی فیلم لایو-اکشن «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) با بازی «هالی بیلی» را از ۲۶ مه اکران می‌کند و فیلم‌های «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) و «نگهبانان کهکشان ۳» (Guardians of the Galaxy Vol 3) و «مارول‌ها» (The Marvels) استودیوی مارول را به ترتیب از ۱۷ فوریه، ۵ مه و ۲۸ ژوئیه روی پرده خواهد برد.

 

یونیورسال

استودیوی یونیورسال ۳۳ فیلم در سال ۲۰۲۲ اکران کرد اما همه آن‌ها موفق نبودند. «دونتن ابی: یک دوران جدید» (Downton Abbey: A New Era) فکوس فیچرز با ۴۳.۸ میلیون دلار انتظارات را برآورده نکرد؛ «بلیت بهشت» (Ticket to Paradise) با بازی «جرج کلونی» و «جولیا رابرتس» ۶۸ میلیون دلار فروش کرد؛ «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World: Dominion) به فروش ۳۷۶ میلیون دلاری رسید، و «ظهور گرو» (Minions: The Rise of Gru) ایلومینشن به مرز ۳۷۰ میلیون دلار نزدیک شد. فیلم‌های ترسناک استودیوی بلوم‌هوس حکمرانی کردند و «تلفن سیاه» (The Black Phone) حدود ۹۰ میلیون دلار فروخت. فیلم‌های «۳۵۵» (The 355)، «برادران» (Bros) و «او گفت» (She Said) قمارهای بزرگ یونیورسال بودند که همگی به شکست انجامیدند.

ان‌بی‌سی‌یونیورسال یکی از معدود کمپانی‌های صنعت سرگرمی است که هنوز در مقابل پلتفرم‌های دیجیتال می‌جنگد. یونیورسال امسال فیلم‌های «با من ازدواج کن» (Marry Me) «جنیفر لوپز»، «هالووین تمام می‌شود» (Halloween Ends) و «برای مسیح بوق بزنید روح خود را نجات دهید» (Honk for Jesus. Save Your Soul) را همزمان با اکران در سالن‌های سینما از پیکاک پخش کرد و بیش از پارامونت بلیت‌فروشی کرد که فیلم‌های «یتیم: اولین قتل» (Orphan: First Kill) و «اعتراف کن فلچ» (Confess, Fletch) را از پارامونت+ بدون اکران در سینما پخش کرده بود.

یونیورسال در سال ۲۰۲۳ فیلم «مگان» (Megan) را اکران خواهد کرد که در اولین هفته اکران به دنبال فروش ۲۰ میلیون دلاری است. «کوبیدن در کلبه» (Knock At The Cabin) به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» از ۶ فوریه، «سریع و خشن ۱۰» (Fast X) از ماه مه، و «شهر ستاره» (Asteroid City) «وس اندرسون» از ۱۶ ژانویه توسط این استودیو اکران خواهند شد. انیمیشن «برادران سوپر ماریو» (Super Mario Bros) نیز در ماه آوریل و «ترول‌ها ۳» (Trolls 3) از ماه نوامبر به نمایش درمی‌آیند.

پارامونت

استودیوی پارامونت امسال ۱.۲۹ میلیارد دلار در بازارهای داخلی فروش کرد و نسبت به سال گذشته رشد ۳۶۴ درصدی را نشان داد. پارامونت آخرین بار در سال ۲۰۱۴ از فروش ۱ میلیارد دلاری عبور کرده بود. این استودیو با ۲.۶ میلیارد دلار در سراسر دنیا بهترین سال خود پس از بیش از یک دهه را تجربه کرد. «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) امسال رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ پارامونت و کارنامه «تام کروز» را با ۱.۴۸ میلیارد دلار شکست. این فیلم بسیاری از مخاطبین بزرگسال را به سالن‌های سینما برگرداند.

پارامونت در طول دوازده ماه گذشته به اکران فیلم‌هایش در سالن‌های سینما متعهد ماند و شش فیلم را در رتبه اول فروش هفتگی داشت. «شهر گمشده» (The Lost City) «ساندرا بولاک» و «چنینگ تیتوم» با ۱۰۵.۳ میلیون دلار، «سونیک خارپشت ۲» (Sonic the Hedgehog 2) با ۱۹۰.۸ میلیون دلار از جمله فیلم‌های پرفروش استودیو بودند در حالی که عناوینی چون «جیغ ۵» (Scream 5) در بازارهای داخلی ۸۱.۶ میلیون دلار، «لبخند» (Smile) ۱۰۵.۹ و «کله‌خر برای همیشه» (Jackass Forever) ۵۷.۷ میلیون دلار فروختند.

این استودیو مانند دیزنی و یونیورسال «سیاه‌چال و اژدها: شرافت در بین سارقان» (Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves) به دنبال آغاز چندگانه‌های جدید است. قسمت سوم «تاپ گان» و فیلم دیگری برای چندگانه «پیشتازان فضا» (Star Trek) دیگر دنباله‌های احتمالی پارامونت در سال‌های آینده خواهند بود. پارامونت در تولید وسترن «قاتلین ماه گل» (Flowers of the Killer Moon) «مارتین اسکورسیزی» که انتظار می‌رود در جشنواره‌های پاییز آینده اکران شود با اپل تی‌وی‌+ همکاری کرده است.

پارامونت تولید «جیغ ۶» (Scream 6) را البته بدون «نیو کمبل» تأیید کرده و از ۱۰ مارس اکران می‌کند. ریبوت «تبدیل‌شوندگان: ظهور غول‌ها» (Transformers: Rise of the Beasts) از ۹ ژوئن، «مأموریت غیرممکن: موقعیت‌یابی تخمینی قسمت ۱» و انیمیشن «لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان: هرج‌ومرج جهش‌یافتگی» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem ) دنباله‌های دیگر پارامونت در سال ۲۰۲۳ خواهند بود.

برادران وارنر

وارنرها در سال ۲۰۲۲ به فروش ۹۳۵.۹ میلیون دلاری در آمریکای شمالی رسیدند و ۴۱ درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کردند. این استودیو شش فیلم در رتبه اول فروش هفتگی داشت که شامل «بتمن» (The Batman) با ۱۳۴ میلیون دلار، «جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» (Fantastic Beasts: Secrets of Dumbledore) با ۴۲.۱ میلیون دلار، «الویس» (Elvis) با ۳۱.۲ مییلون دلار، «لیگ ابرحیوانات خانگی دی‌سی» (DC League of Super-Pets) با ۲۳ میلیون دلار، «نگران نباش عزیزم» (Don’t Worry Darling) با ۱۹.۳ میلیون دلار و «بلک آدام» (Black Adam) با ۶۷ میلیون دلار می‌شدند.

«بتمن» اولین فیلم برادران وارنر پس از بازگشت به سالن‌های سینما از اچ‌بی‌او مکس بود که با ۳۶۹.۳ میلیون دلار به استودیو اطمینان داد امکان موفقیت در سالن‌ها هنوز وجود دارد اگر فیلم خوش‌ساختی ساخته شده باشد. سینماروهای بزرگسال زیادی برای دیدن «الویس» صف کشیدند و سبب شدند این فیلم پرفروش‌ترین عنوان اریجینال سال لقب بگیرد. «بلک آدام» با تمامی ناکامی‌هایش پرفروش‌ترین افتتاحیه لایو-اکشن کارنامه «دووین جانسون» در بین فیلم‌های انفرادی او را رقم زد.

برادران وارنر امسال فیلم «بت‌گرل» (Batgirl) اچ‌بی‌او مکس را در اقدامی بحث‌برانگیز در مرحله تدوین لغو کردند تا بنابر ادعایی ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کنند. ادغام برادران وارنر دیسکاوری به کنسل شدن پروژه «زن شگفت‌انگیز ۳» (Wonder Woman 3) «پتی جنکینز»، «بلک آدام ۲» انجامید و بازگشت «هنری کویل» در نقش «سوپرمن» لغو شد.

در سال ۲۰۲۳، وارنرها فیلم «شزم: خشم خدایان» (Shazam: Fury of the Gods) را از ۱۷ مارس، «فلش» را از ۱۶ ژوئن، «بلو بیتل» (Blue Beetle) را از ۱۸ آگست و «آکوامن: قلمرو گمشده» (Aquaman: The Lost Kingdom ) را از ۲۵ دسامبر اکران می‌کنند. «باربی» (Barbie)، «مگ ۲» (The Meg 2)، «راهبه ۲» (The Nun 2)، «وانکا» (Wonka) و «تلماسه ۲» (Dune 2) از جمله دیگر فیلم‌های برادران وارنر در سال ۲۰۲۳ خواهند بود.

سونی

فروش استودیوی سونی در بازارهای آمریکا با ۸۴۳.۸ میلیون دلار تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. این استودیو چهار صدرنشینی را با «آنچارتد» (Uncharted)، «قطار سریع‌السیر» (Bullet Train)، «زن شاه» (The Woman King) و «دعوت» (The Invitation) تجربه کرد و با «مرد-عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) از ۸۱۴ میلیون دلار گذشت. فیلم «قطار سریع‌السیر» با بازی «برد پیت» از فروش ۱۰۳ میلیون دلاری عبور کرد، در حالی که «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» (Where the Crawdads Sing) ۹۰ و «زن شاه» ۶۷ میلیون دلار فروختند.

سونی در سال ۲۰۲۳ با فیلم ابرقهرمانی «کریون شکارچی» (Kraven the Hunter) که از ۶ اکتبر اکران خواهد شد در جهت گسترش بیشتر دنیای سینمایی مارول قدم برخواهد داشت. جدا از «آنسوی دنیای عنکبوتی» که ۲ ژوئن اکران خواهد شد، سونی انیمیشن ممکن است دنباله‌های دیگری برای «هتل ترنسیلوانیا» (Hotel Transylvania) در سال‌های آینده بسازد. «گرن توریزمو» (Gran Turismo) «نیل بلومکمپ» می‌تواند یکی از فیلم‌های پرفروش سونی در سال آینده باشد. فیلم علمی-تخیلی «۶۵» با بازی «آدام درایور» و «دوباره عشق» با بازی «سلین دیون» و «پریانکا چوپرا» دیگر عناوین آینده سونی خواهند بود که به ترتیب ۱۷ مارس و ۱۲ مه اکران خواهند شد.

استودیوهای دیگر

ای-۲۴ با فروش ۱۱۸.۸ میلیون دلاری فیلم «همه‌چیز همه‌جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) رکوردشکنی کرد. این استودیو «بو ترسیده» (Beau Is Afraid) با بازی «واکین فینیکس» را در سه ماه چهارم سال آینده روی پرده دارد. استودیو ام‌جی‌ام و یونایتس آرتیستس که اخیراً توسط آمازون خریداری شده‌اند با ۱۰۲.۳ میلیون دلار کاهش ۶۸ درصدی را نسبت به سال گذشته ثبت کردند. این استودیو در سال ۲۰۲۲ فیلم «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) را اکران کرد و در آمریکا بیش از ۳۲۰ میلیون دلار فروخت.

 

ثبت نظر

ارسال