بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

خبرگزاری ایسنا

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

خانه هنرمندان ایران جمعه، ۲۶ آذر ماه به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، دو نمایشگاه «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه‌های محیطی آتلیه طراحی آر۲» از کشور پرتغال را با یاد و خاطره این هنرمند فقید کشورمان افتتاح کرد.

شنبه 27 آذر 1400 ساعت 12:0
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

این مراسم که با حضور هنرمندانی چون امرالله فرهادی آردکپان (طراح گرافیک)، انوشیروان ممیز (فرزند استاد مرتضی ممیز)، مجید رجبی‌معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان ایران)، نیکی کریمی (بازیگر و کارگردان) و جمعی از علاقمندان این طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه همراه بود، در ساعت ۱۷ و پس از پخش فیلم کوتاه «یک روز در کردان ...» از نیکی کریمی در سالن استاد شهناز آغاز شد.
فرهادی آردکپان که به‌عنوان مجری در این مراسم حضور داشت، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، خاطرنشان کرد: «برای همه‌ی ما و همه کسانی که دوست‌دار ممیز بودند، این مراسم غنیمت و نعمت است. قدمتان به روی چشم.»
وی همچنین در ادامه انوشیروان ممیز ـ فرزند مرتضی ممیز و مدیر موسسه فرهنگی هنری ممیز ـ را به روی صحنه دعوت کرد. ممیز نیز ضمن تشکر از بهزاد حاتم، اظهار کرد: «در طول مدتی که آقای حاتم مشغول چیدمان نمایشگاه بودند، برای خود من درس عبرت بود که چقدر منظم کار می‌کنند. این برای شخص من درس بزرگی بود و از آقای حاتم تشکر می‌کنم.»

روزهای سخت خانه هنرمندان

در ادامه این مراسم مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران روی صحنه حاضر شد و ضمن اشاره به این نکته که خانه هنرمندان ایران با افتخار میزبان برنامه‌هایی است که به هنرمندان تعلق دارد، ادامه داد: «می‌دانید و من هم باید تکرار کنم که مرحوم ممیز جزو بنیان‌گذاران اصلی گرافیک بود. من به مرتضی ممیز عزیز و به شما هنرمندان و روح او عرض می‌کنم که ما تلاشمان را می‌کنیم تا این خانه مقید باقی نماند.»
وی همچنین اضافه کرد: «آدم‌های بزرگ و عزیزی با عمق جان این خانه را درست کردند و اکنون خانه هنرمندان درحال سپری کردن روزهای بسیار سختی است.»
رجبی‌معمار با اشاره به این نکته که به‌رغم تلاش‌هایشان موفق به دریافت بودجه‌ای از دولت نشده‌اند، اظهار کرد: «با شیوع ویروس کرونا برخی از درآمدهایمان را از دست داده‌ایم اما تا کرونا فروکش می‌کند، سعی می‌کنیم تا دوباره گالری‌ها و سالن‌های تئاتر را باز کنیم. ان‌شاءالله این توفیق باشد که در سال‌های آینده نیز افتخار برگزاری این مراسم را داشته باشیم.»

کاش فرزندانمان با فرهنگ عجین باشند

در ادامه مراسم همچنین ابراهیم حقیقی، عکاس و گرافیست نیز به روی صحنه آمد و درباره بهزاد حاتم سخنانی را ادا کرد. وی ضمن اشاره به این نکته که او و بهزاد حاتم هر دو شاگرد مرتضی ممیز بوده‌اند، اضافه کرد: «بهزاد در یک خانواده فرهنگی و با کتاب بزرگ شده و عشق آموخته است. تمام کارهایی که در زندگی‌اش کرده با عشق و دوست داشتن بوده است. کاش در آینده فرزندان ما به گونه‌ای بزرگ شوند که با فرهنگ عجین باشند.»

نخواهید که پوسترتان امضای شما باشد

در ادامه مراسم بهزاد حاتم به دعوت فرهادی آردکپان به روی صحنه آمد و این چنین اظهار کرد: «خیلی خوشحالم که امروز به این مناسبت برای شما صحبت می‌کنم. من واقعا خوشحال هستم که به این مناسبت و در گالری ممیز کارهایم نمایش داده می‌شوند.»
وی همچنین در نصیحتی به طراحان گرافیک گفت: «طراح گرافیک نباید یک نسخه داشته باشد چون ممکن است بیمارانش درمان نشوند یا کشته شوند. پوسترهای من کاملا با هم فرق دارند به دلیل اینکه پوسترهایی که می‌ساختم موضوعشان فرق داشت. وظیفه یک طراح گرافیک می‌دانم که پوسترش آن چیزی که می‌خواهد بفروشد، فریاد بزند.»

این هنرمند ضمن ابراز خرسندی از حضور طراحان گرافیک خوب در کشور، صحبتهایش را چنین ادامه داد: «آنچه می‌بینم این است که فکر می‌کنم استادان جوان در تدریسشان پافشاری می‌کنند. انگار کسی به آن‌ها آموزش می‌دهد که پوسترشان باید امضای آن‌ها باشد و به‌نظر من این نادرست است. به هنرمندان گرافیک توصیه می‌کنم که پایبند به هیچ اصولی نباشید. نخواهید که پوسترتان امضای شما باشد و بگذارید که از روی پوستر متوجه شویم که چه قرار است فروخته شود.»

پس از پایان سخنرانی بهزاد حاتم سرانجام از حضار در مراسم برای افتتاح نمایشگاه‌های «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه‌های محیطی آتلیه طراحی آر۲» دعوت شد تا به گالری‌های پاییز، زمستان و میرمیران مراجعه کنند.

 

تهیه آرشیوی مناسب از آثار مرتضی ممیز

انوشیروان ممیز، فرزند مرتضی ممیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه‌ها ضمن اشاره به این نکته که به دلیل شرایط کرونا امکان برگزاری نمایشگاهی از آثار پدرش در خارج از کشور را ندارند، به خبرنگار بخش تجسمی ایسنا گفت: «بخشی از آثار پدرم که مربوط به نقاشی هستند، در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند اما بیشترشان به‌صورت دیجیتال هستند و آرشیو خوبی از آن‌ها درست کرده‌ایم.»

به گزارش ایسنا، ۱۶ امین مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز امروز در خانه هنرمندان ایران و در سالن استاد شهناز با حضور جمعی از دوستداران این هنرمند برگزار شد.

به مناسبت بزرگداشت این هنرمند همچنین دو نمایشگاه «گزیده آثاری از بهزاد حاتم» و «گزیده آثاری از پوسترها و پروژه‌های محیطی آتلیه طراحی آر۲» از کشور پرتغال افتتاح شدند که تا تاریخ هفتم دی ماه ادامه خواهند داشت.

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

 

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

 

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

 

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

بزرگداشت مرتضی ممیز در روزهای سخت خانه هنرمندان

ثبت نظر

ارسال