بودجه روزانه مرمت هر بنای تاریخی ۳۰هزار تومان!

بودجه روزانه مرمت هر بنای تاریخی ۳۰هزار تومان!

عزت‌الله ضرغامی بودجه روزانه مرمت هر بنای تاریخی را کمتر از ۳۰ هزار تومان اعلام و آن را با دستمزد روزانه یک کارگر مقایسه کرده است؛ به گفته او چیزی حدود یک‌دهم دستمزد یک کارگر.

شنبه 13 فروردین 1401 ساعت 10:31
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گزارش ایسنا، همزمان با پایان تعطیلات نوروز و انتشار تصاویری از وضعیت وخیم نگهداری برخی آثار تاریخی که در جریان سفرهای نوروزی نیز با بی‌توجهی در معرض تخریب بعضی مسافران قرار گرفتند، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتر نوشت: «بودجه مرمت میراث فرهنگی در قانون بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان بود. با احتساب ۳۵ هزار بنای تاریخی ثبت‌شده میانگین سهم روزانه هر بنا کمتر از ۳۰ هزار تومان است.

دستمزد روزانه یک کارگر ۳۰۰ هزار تومان است.»

بودجه روزانه مرمت هر بنای تاریخی ۳۰هزار تومان!

هرچند به نظر می‌رسد در مبلغ دستمزد روزانه کارگران مبالغه شده؛ چرا که مطابق مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ مبلغ آن حدود ۸۸ هزار تومان بود که برای امسال به حدود ۱۳۹ هزار تومان  در روز رسیده است، اما در اصل ماجرا تفاوتی ندارد و کمبود اعتبارات و بودجه برای نگهداری و مرمت میراث فرهنگی، همواره محل اعتراض بوده است.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز پیش‌تر نسبت به بودجه پایین میراث فرهنگی معترض شده و در سال ۱۳۹۹ در اظهارنظری درباره بودجه نگهداری از میراث جهانی ایران، همچون "تخت جمشید" که پرسر و صدا شد، گفته بود: برای صیانت از آثار فرهنگی ـ تاریخی کشور ۱۸۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده که با توجه به حجم بالای آثار فرهنگی ـ ‌تاریخی کشور این عدد جوابگو نیست و سهم هر اثر تاریخی از این بودجه بسیار ناچیز است. به عنوان مثال سهم تخت جمشید از این بودجه پنج میلیون تومان است.

ضرغامی نیز پس از تحویل گرفتن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بارها نسبت به مبلغ پایین بودجه میراث فرهنگی معترض شده است.

ثبت نظر

ارسال