تازه‌های تئاتر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تازه‌های تئاتر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تئاتر ایران در نخستین روزهای اردبیهشت ماه میزبان چند اثر نمایشی است که بعضی از آنها اجرای خود را به تازگی آغاز کرده‌اند.

دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 ساعت 13:14
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

مجموعه تئاترشهر که از هفته گذشته فعالیت خود را در سال جدید آغاز کرده، این روزها  فعالیت خود را با اجرای چند نمایش متفاوت ادامه می‌دهد.

تالار اصلی این مجموعه میزبان نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی است که با بازی شهروز دل‌افکار ، گاتا عابدی، محمدهادی عطایی، یاشار نادری، سعید برجعلی، فهیمه موسوی، رضا سلیمی، رضا جهانگیری، سحر عبدالملکی، صابر رضایی، متین مکاری‌مقدم، جواد امیرپور اجرا می‌شود.

این نمایش، اقتباسی آزاد و متفاوت از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر است که این بار «مکبث» در جزیره هرمز بر سر تبدیل شدن به «بابای بزرگ زار» جدال می‌کند.

این اثر نمایشی هر شب راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در تالار چهارسو نیز دو نمایش روی صحنه می‌رود. «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی فریدون ولایی یکی از این نمایش‌هاست که در خلاصه داستان آن آمده است: «اپرای شیپور» در فضایی گروتسک روایتگر انسان‌هایی است که زیر دست قدرتمندان زر و زور به بازی خطرناکی به کار گرفته شده‌اند. در این نمایش ۲ گروه انسان صلح‌طلب در جزیره‌ای به اسم میدل ایسلند روبروی هم قرار می‌گیرند اما روابط انسانی حاکم آنها را کنار هم قرار می‌دهد تا اعتراض خود را به بازی دهندگان به نمایش بگذارند ...

در این نمایش خان آقا احمدی، مریم برومند، یاسمن حسینی، امید رهبر، سامان شکیبا، امیرحسین صفاپور، میترا طره، عماد محبی، سونیا معبودی و سعید مقبری به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش«اپرای شیپور» هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می‌رود.

«مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری اصل، اثر دیگری است که اجرای خود را در تالار چهارسو آغاز کرده است.

این نمایش به نویسندگی رجینالد رُز و کارگردانی ایرج افشاری اصل و بازی بازیگرانی چون علیرضا جلالی تبار، آرزو افشار، بهرام سروری نژاد، محسن افشار، سیاوش جامع، زری کریمی، کاظم برزگر، امیرعدل پرور، امیر موسوی، علی نکته سنج،سمیرا سهرابی، سینا صبحی، ایلیار افشاری اصل، پارمیدا افشار روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: نوجوانی محکوم به اعدام شده است. هیات منصفه منتخب مردم پرونده را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهند تا بلکه بتوانند نوجوان را از مرگ نجات دهند.

نمایش «مردمان خشمگین» ساعت ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه اجرا می‌شود.

 

پوریا فرجی، علی مربی، هانیه رحیمی، نگار عزیزی، مروارید کفایی، مریم تولایی و مهدی اذعانی در این نمایش به ایفای نقش می‌پرازند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «بعد از بیست سال یه قدمی اون قاتلم، یه فشنگ توی اسلحه میذارم، به ترتیب قرعه می چکونم تا رولور اجدادی بگه قاتل کیه…»

نمایش «فراموشان» ساعت ۲۰:۱۵ روی صحنه می‌رود.

همزمان با اجرای این نمایش، تالار سایه شاهد اجرای «لانگ‌شات» است؛ نمایشی در ستایش عاشقان سینما .

متن این نمایش نوشته مشترک محمد رضا مالکی و جواد خورشا است و تک بازیگر و کارگردان آن محمدرضا مالکی است.

این اثر نمایشی ساعت ۲۰ و به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می‌شود.

«دل لرزه» عنوان نمایشی است که در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.  

این نمایش به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله زاری با بازی سیدمرتضی فخرموسوی، سعید خبیری ، امین دلپذیر، طاهره هنزایی، مجتبی لاله زاری اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: جواد ابویی در پی ماجرایی با هم محله‌ای خود درگیر می‌شود و او را به قتل می‌رساند. حاج مرسل وکیلی که کاندید شورای شهر هست، برای کسب رضایت خانواده مقتول تلاش می‌کند.

نمایش «دل‌لرزه» هر شب ساعت ۱۹ با مدت زمان ۷۰ دقیقه پذیرای تماشاگران است.

 

تماشاخانه ایرانشهر هم این روزها میزبان ۴ نمایش است.

در تالار استاد سمندریان این تماشاخانه، نمایش «معرکه در معرکه» نوشته داود میرباقری و کار سیاوش طهمورث روی صحنه می‌رود. سیاوش طهمورث، نسیم ادبی، سیروس سپهری، مجید رحمتی و دنیا فتحی بازیگران این اجرا هستند که هر شب راس ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه و به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به اجرای خود ادامه می‌دهد.

«کافه کات» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی دیگر نمایشی است که از امشب، دوشنبه _ ۴ اردیبهشت ماه _ اجرای خود را در این تالار آغاز می کند.

این اثر  نمایشی به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی و تهیه‌کنندگی حسام‌الدین مختاری، نمایشی دلهره‌آور از وضعیت خاص و غمبار زنانه‌ای است که گوشه‌ای از تجاوز به حقوق، جسم و جان آن‌ها را روایت می‌کند.
وقایع این نمایش در  ایرانِ امروز رخ می‌دهد.

در این نمایش، بهروز ‌پناهنده، کهبد ‌تاراج، ساناز ‌روشنی، الهه ‌شه‌پرست، حسام ‌مختاری، مریم ‌ندایی و هدا ناصح به ایفای نقش می‌پردازند.

 «کافه کات» از چهارم اردیبهشت هر شب ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه به مدت ۲۵ شب روی صحنه خواهد رفت.

 

در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی هم میکاییل شهرستانی نمایش «باغ آلبالو» اثر مشهور چخوف را روی صحنه می‌برد.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود.

داود بیتاء، امیرحسین نسیمی، مرضیه ساکی، منصوره هروی، آرین نعیمی، امید فتحی، پگاه مجدالدین، نساء بامداد، اعظم قنبری، رعنا صفاری سیاهکلی، فرهاد اعتمادی ‌رسولی، علیرضا ‌آژیده، مژگان کامجو، درسای ‌سبحه، بابک ‌پایوند، زهره گل سرخی، شقایق سیدین، امیرعلی حیدری، آرین نعیمی، مجید حسینی و هادی دلیر آقایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در همین تالار نمایش دیگری هم روی صحنه می‌رود.

«گربه نره و روباه مکار»به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه در سالن ناظرزاده­ کرمانی تماشاخانه‌ی ایران‌شهر اجراهای خود را آغاز می­‌کند.

این نمایش با بازی مریم بصیری‌فر، آیت ‌بی­‌غم، علی ‌تاریمی، آتوسا جلیلی، هیوا حقانی، میلاد خیرخواه، علیرضا دهقانی، حسام ‌زرنوشه، مبینا ‌شادمانی، محمد ‌شهریار، مجید ‌عراقی، بی‌تا ‌عزیز، ریحانه غفوریان، نیلوفر فتاحی، میترا ‌مسائلی، لیلا نبی اللهی و مهیار ورزگان از روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۸:۳۰، به صحنه می‌رود.

 در خلاصه­ داستان این نمایش آمده است:

«بعد از مرگ ژپتوی فقیر، وصیت­نامه­‌ای به عنوان ارثیه به پینوکیو می‌­رسد که راز درخت طلا به شکل رمزی در آن نوشته شده است. پینوکیو به کمک اردکش سعی در کشف و رسیدن به آن میراث ارزشمند را دارد که با گربه نره و روباه مکار هم‌مسیر می­‌شود.

 

تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران هم این روزها شاهد اجرای دو اثر نمایشی است.

نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» نوشته ادوارد آلبی با کارگردانی شیرین فرخنده‌نژاد از ۲۷ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت در این تالار روی صحنه است.

مرجان رزم‌آرا متن این نمایش را ترجمه و دراماتورژی کرده است.

در توضیح داستان «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» آمده است: «در این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش‌های غیرعادی از سوی ۲ شخصیت اصلی‌تر نمایشنامه هستیم که چه در خلوت و چه در جمع ادامه می‌یابد. مدام و بی‌وقفه به یکدیگر می‌تازند و به کمک هم قصه‌ها و بازی‌هایی را طراحی می‌کنند که تنها نتیجه‌اش تحمل زندگی زناشویی آن‌هاست.»

در این نمایش الهام رضایی، علی کشوری، دلارام زرگر، شیما زادپور، میثم نیکخواه و مهدی ارجمند به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این اثر نمایشی هر روز از ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه انتظامی به صحنه می‌رود.

در همین تالار نمایش دیگری با نام «لئوناردو داوودنژاد» اجرا می‌شود.

محسن میرزاخانی متن این نمایش را با برداشتی از نمایشنامه «هنر» اثر یاسمینا رضا نوشته و حسین کشفی اصل کارگردانی آن را بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: تقابل و رویارویی سه رفیق بر سر یک تابلوی نقاشی اثر استاد لئوناردو داوودنژاد.

این اثر نمایشی از ۲۷ فروردین با بازی مهیار اسلامی، فرید رحمتی، فرشید قلی‌پور هر شب راس ساعت ۲۰ و سی دقیقه اجرا می‌شود.

تماشاخانه «سنگلج» نیز همچنان میزبان نمایش «ماشین دودی» به نویسندگی و کارگردانی حسین تفنگدار است. این اثر نمایشی با بازی سپیده سپهری، شیرین کاشفی، میترا شجاعی، الهام هادیان، سید محسن میر هاشمی، حامد پیراسته، شهرام نجاتی ،دانیال تفرشی و داوود معینی کیا هر شب ساعت ۱۹ و ۳۰ و به مدت ۸۰ دقیقه اجرا می‌شود.

 

تالار مولوی این روزها پذیرای نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به نویسندگی امیرحسین طاهری و تهیه‌کنندگی و کارگردانی نادر فلاح است که با گروه پرشماری از بازیگران روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی هر شب راس ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار اصلی مولوی روی صحنه می‌رود.  

 

«ناریا» که کیاوش زارع‌طلب نمایشنامه‌اش را نوشته، روایت جمعیتی است که در واگن مترو تهران گیر می‌افتند. آنها در تکاپو برای نجات خود هستند اما اتفاق عجیبی رخ می‌دهد.

مهرداد آبسالان، الهه احمدزاده، امیرحسین بیاتی، سید محمد تقوی، غزاله جعفرپور، محمد جوادی، فرانک جواهری، عاطفه حق شناس، کوروش رجایی، رعنا رحمانی، یسنا سورانی، هستی شهبازی، سمانه صادقی، پوریا صفایی زاده، مینا صدقی، امیر طیبی، صبا غربا، حسین فردوسی، مونا فرهادی، هومن کریمی، علیرضا کیوانی ، ابوالفضل گرمابی، غزاله مهرابی، محمد نیلوفر، علی ویسی، نادیا هریوندی و میلاد هوشنگی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در همین تماشاخانه ، نمایش «دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی...» نوشته و کار سید فرشاد هاشمی آخرین روزهای اجرای خود را سپری می کند. این نمایش که تک بازیگر آن سید فرشاد هاشمی است، تا روز هشتم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ و سی دقیقه اجرا دارد.

 

عمارت نوفل‌لوشاتو از فردا پذیرای یک نمایش تازه با نام «کمدی ژرژ مخوف» است . این اثر نمایشی به نویسندگی مشترک امیر جاسمیان آزاد و رامیار محمودی و کارگردانی مهران مکاری از ۲۶ فروردین روی صحنه رفته است.

در این نمایش که اقتباسی آزاد از «ایوان مخوف» بولگاکف است، مهرواه طالبی، رامیار محمودی، حمید آغا ویسی، هادی درخشنده، سارا سیبی، شهاب‌الدین احدی، پریسا بخشی، امین سنجربیگی، علیرضا یزدان پناه به ایفای نقش می‌پردازند.

 خانه نمایش دا این روزها میزبان دو اثر نمایشی است.

نمایش «افسانه ببر» اثری از صدرالدین زاهد که درباره سربازی زخمی در راهپیمایی انقلاب چین است، اجرای خود را از ۲۵ فروردین آغاز کرده و  به مدت ۲۰ شب در این تماشاخانه روی صحنه است. 

این نمایش مونولوگ که صدرالدین زاهد از اعضای قدیمی کارگاه نمایش آربی آوانسیان، ترجمه، طراحی و کارگردانی آن را برعهده دارد، درباره سربازی زخمی در راهپیمایی انقلاب چین است که توسط همکارانش در کوهستان هیمالیا رها می‌شود و به غاری که ماوای ماده ببری و بچه‌هایش است، پناه می‌برد.

صدرالدین زاهد که به تازگی به ایران بازگشته است، تهیه‌کنندگی این اثر را هم برعهده دارد و خانه نمایش دا به عنوان مجری طرح در تولید «افسانه ببر» مشارکت داشته است.

«افسانه ببر» تا ۱۵ اردیبهشت ، هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک خانه نمایش دا به نشانی : خیابان انقلاب اسلامی، خیابان خارک، بن‌بست اول، پلاک ۵ روی صحنه است.

 

«نئورئالیسم» با نویسندگی و کارگردانی سلمان سامنی و تهیه کنندگی مشترک هاتف کلاته و میثم اسدالهی دیگر نمایشی است که در خانه نمایش «دا» اجرا دارد. این نمایش از روز ۲۵ فروردین ساعت ۲۱ در سالن شماره۱ تماشاخانه دا روی صحنه است.

این اثر نمایشی  با بازی رسول احمدی، سحر آخان، حمید باهوش، سپهر جاویدیان، لیلا شاهی، فائقه شلالوند و لیدا وعیدی روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده: نئورئالیسم داستان گم گشتگی زندگی دختری در میان مرزهای واقعیت و خیال است چرا که توان رویارویی با سیمای دهشتناک حقیقت را ندارد.

در تالار حافظ هم «نمایش در ایران» با دراماتورژی و کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی روی صحنه می‌رود، این نمایش از ۲۸ فروردین تا ۸ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ اجرا دارد.

این اثر که پژوهش آزمایش اجرایی است از گروه یونتوس، خوانش نمایش گونه‌ای از کتاب درسی «نمایش در ایران» بهرام بیضایی برای پاسداشت این هنرمند است.

در این نمایش محمدرضا باهوش، امیرحسین بختیاری، تینا بخشی، شاهد پیوند، نیما ثبوتی، هدیه جدیدی، ریحانه چزانی، حمیدرضا خسروی لرگانی، بهاره رحیمی، امیرحسین رضایی، سما سعادت، ظفر سهرابی نیا، ندا شاملو، مهیار شاهی، فهیمه شایانی فر، صالح عابدی، امیرحسین فارسی، شهراد قدیری، علیرضا(نیما) قربانزاده، علی قیاسی، مهسا گلگیر، شادن گلزار، دنیا محمدی، بهراد محمدی، غزاله مشعشعی، بهاره مصحفی، سارا مقدم، مهدی ملکی، هومن نیک اندیش، فرهاد نجاریان، تامارا یکتا، اکبر یکتا، میرعلیرضا دریابیگی، ایفای نقش می کنند.

سالن شماره یک عمارت «ارغوان» از روز سوم تا ۲۲ اردیبهشت ماه میزبان نمایش «ژولپیدم» نوشته ارشیا نجیمی و مریم حاج بابایی است که با کارگردانی ارشیا نجیمی روی صحنه می‌رود.

ارشیا نجیمی، شادمهر محمدی، محمدرضا خلج، سپیده فضل یاب، رضا شاهی، نوشین ضیایی فرد، میلاد شریف، رها خورسندیان، حامد خوشحال، بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر شب راس ساعت ۱۹ اجرا دارد.

«مگس» نمایشی تازه است که این روزها در سالن شماره عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. این نمایش که متن آن اقتباسی است از نمایشنامه «تت» به نویسندگی مشترک ایوب آقاخانی و توحید معصومی و کارگردانی فرزین حاجیلو روی صحنه می‌رود.

البرز احمدخانی، گل‌بو فیوضی، فرنوش موحدی، شهاب آزاد، فرزین حاجیلو بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا نیمه اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹  اجرا می شود.

«خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا با کارگردانی دانیال اربابی نمایشی است تازه که اجرای خود را از روز ۷ اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج ازادی اغاز می کند و تا روز ۲۴ اردیبهشت ماه در این تالار اجرا دارد.

مهشید آبیار، مبینا پورمیرزا، سحر خیرالله، نیلوفر ذوالفقاری، الناز سلیمانی، سارینا سماک، ملیکا شهاب، الناز عباس پور، نیلوفر عسگری، مریم کوچک‌خانی، سحر منصوری، آتنا نورانی، آیدا نوروزی، نونا هوشیار بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر شب راس ساعت ۱۹ اجرا دارد.

ثبت نظر

ارسال