تعطیلی سینما و تئاتر در سال 1400

تعطیلی سینما و تئاتر در سال 1400

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد طبق بخشنامه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، به دلیل نارنجی شدن وضعیت شهر تهران، اجراهای تئاتری و سالن‌های سینما تعطیل شد.

سه شنبه 10 فروردین 1400 ساعت 7:34
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گزارش سایت هنرنامه امروز ، به نقل از خبرگزاری مهر ، تعطیلی سینما بر اساس تصمیماتی است که ستاد ملی مبارزه باکرونا می‌گیرد یعنی به صورت اتوماتیک این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی شهر به حالت نارنجی درمی‌آید گروه‌های کاری که در گروه سه قرار دارند به صورت خودکار تعطیل می‌شوند با توجه به اینکه سینماها هم درجه بندی مشاغل گروه سه را دارند دچار تعطیلی می‌شوند، متأسفانه سینماها هنوز علی‌رغم درخواست سازمان سینمایی، به گروه شغلی درجه دو منتقل نشده نشده‌اند به همین ترتیب مادامی که شهرها نارنجی هستند، سینماها را باید تعطیل کنند.

وی با بیان اینکه سینماها در شهرهای قرمز قطعاً تعطیل است، اظهار کرد: بازگشایی مجدد سینماها منوط به این است که وضعیت شهرهای نارنجی به زرد یا آبی تغییر کند. شهر تهران تا روز گذشته زرد بود. با توجه به اینکه وضعیت شهر در حالت نارنجی قرار دارد ما باید گوش به فرمان ستاد ملی مبارزه باکرونا باشیم. از همین رو بازگشایی سینماها هم بر عهده ما نیست و به تصمیم‌گیری این ستاد مربوط می‌شود.

هر استانی ستاد مبارزه باکرونا دارد به همین ترتیب اگر شهری به حالت نارنجی دربیاید سینماهای آن شهر تعطیل می‌شود. 

وی درباره فیلم‌های اکران شده در ایام نوروز اظهار کرد: در این موقعیت بیشترین آسیب را فیلم‌ها می‌بینند. به همین دلیل خیلی‌ها دوست نداشتند فیلمشان اکران نوروزی شود چون وضعیت فعالیت سینماها مشخص نبود، به هر حال تصمیم‌گیری‌ها به صورت یکباره اتفاق می‌افتد. بدیهی است در چنین شرایطی در مرتبه اول فیلم‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند، سینماها هم که دائم الآسیب شده‌اند. سازمان سینمایی تاکنون حمایت‌های ویژه داشته است. این امیدواری را داریم امسال این حمایت‌ها بیشتر شود.

فرجی در پایان اظهار کرد: ستاد مبارزه با کرونای سازمان سینمایی که به ریاست حسین انتظامی تشکیل می‌شود، تصمیماتی درباره فیلم‌ها و سینماهایی که در این ایام آسیب دیده‌اند خواهد گرفت و تسهیلاتی پیش‌بینی خواهد کرد.

محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره تعطیلی سینماها اعلام کرد تعطیلی سینما بر اساس تصمیماتی است که ستاد ملی مبارزه باکرونا می‌گیرد یعنی به صورت اتوماتیک این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی شهر به حالت نارنجی درمی‌آید گروه‌های کاری که در گروه سه قرار دارند به صورت خودکار تعطیل می‌شوند با توجه به اینکه سینماها هم درجه بندی مشاغل گروه سه را دارند دچار تعطیلی می‌شوند.

در این راستا قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره وضعیت تعطیلی یا فعالیت تئاتر با توجه به نارنجی شدن شهر تهران، بهخبرنگار مهر گفت: چون در خصوص وضعیت شهرها و فعالیت مشاغل گروه بندی شده توسط ستاد ملی مقابله باکرونا بخشنامه دولتی وجود دارد و طی این بخشنامه اعلام شده که در شرایط نارنجی محدودیت‌هایی برای مشاغل گروه ۳ ایجاد می‌شود، بر این اساس و به دلیل نارنجی شدن وضعیت شهر تهران، فعالیت‌های تئاتری نیز تعطیل می‌شود.

وی درباره این موضوع که قرار بود رایزنی‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جابجایی تئاتر از گروه ۳ مشاغل تعیین شده توسط ستاد ملی مقابله باکرونا به گروه ۲ انجام شود، یادآور شد: ساعتی پیش درباره این موضوع جلسه‌ای در وزارت بهداشت داشتیم و قرار شد تا پایان هفته جاری نیز به همراه معاون هنری وزیر ارشاد جلسه‌ای دیگری در وزارت بهداشت داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: با توجه به توضیحات و توجیهاتی که برای جابجایی گروه شغلی تئاتر در ستاد ملی مقابله باکرونا ارائه داده‌ایم امیدواریم بعد از برگزاری جلسه مجدد در وزارت بهداشت این جابجایی اتفاق بیفتد و از تعطیلی‌های مکرر تئاتر جلوگیری کنیم.

آشنا تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان تئاتر تنها از طریق فعالیت در این حوزه ارتزاق می‌کنند و شغل شأن تئاتر است و تعطیلی‌ها مکرر به معاش و زندگی شأن آسیب می‌زند .

ثبت نظر

ارسال