مرمت بنای تاریخی کارخانه پنبه جاجرم

مرمت بنای تاریخی کارخانه پنبه جاجرم

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان جاجرم از آغاز عملیات و نجات‌بخشی بنای تاریخی کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در این شهرستان خبر داد.

سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت 11:45
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گزارش هنرنامه امروز به نقل از روابط عمومی این مجموعه، طالبی، اظهار کرد: عملیات مرمت و نجات‌بخشی قسمتی از بنای تاریخی کارخانه پنبه‌پاک‌کنی جاجرم با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی تأکید کرد: کارخانه پنبه جاجرم یکی از اولین نمونه‌های کارخانه پنبه در کشور است که تاکنون ساخته شده است که حجم بسیار بالای پنبه تولید در منطقه را فراوری و به بخش‌های دیگر کشور صادر می‌کرد.

طالبی گفت: باتوجه‌به گذشت تقریباً یک سده از ساخت اثر، بنا هنوز استوار و پابرجا است که نمادی از دوران آغاز میراث صنعتی در کشور است که با انجام نماسازی داخل و محوطه‌سازی فضای بیرونی می‌تواند دوباره مورداستفاده قرار بگیرد و سبک معماری و سازه‌ای منحصربه‌فرد خود را به نمایش بگذارد، لذا ثبت آن در فهرست آثار ملی به‌عنوان اولین قدم در جهت حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است.

بنای کارخانه پنبه جاجرم به‌عنوان میراث صنعتی به دلیل شأن ملی و تاریخی به شماره ۳۲۸۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت نظر

ارسال