نمایشگاه:یک هفته کار در حوض نقاشی

نمایشگاه:یک هفته کار در حوض نقاشی

پرفورمنس «حوض نقاشی» با اجرای امین محمدی از ۲۳ آذر در گالری شرق آغاز خواهد شد و تا پنجشنبه ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت.

چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 16:3

پرفورمنس «حوض نقاشی» با اجرای امین محمدی از ۲۳ آذر در گالری شرق آغاز خواهد شد و تا پنجشنبه ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت و این هنر مند یک هفته بی‌وقفه در یک حوض به نقاشی خواهد پرداخت.

امین محمدی با سابقه ۱۸ سال فعالیت هنری تابه‌حال در ۲۶ نمایشگاه فردی و گروهی حضور داشته و درصدد است با اجرای این پرفورمنس، به مشکلات هنرمند بودن فارغ از جغرافیا اشاره کند.

استیتمنت پرفورمنس «حوض نقاشی» که توسط دیوید گیلسن نوشته شده، به این شرح است: «داستانی قدیمی در ادبیات فولکلور فارسی وجود دارد درباره گنجشکی که در نزدیکی حوضی جادویی و رنگارنگ زندگی می‌کرد. همه به او هشدار می‌دادند به حوض نزدیک نشود، چراکه گفته شده بود آن حوض جان هر کس که به درونش افتاده را گرفته است. پرنده بی‌توجه به نصیحت‌ها به درون حوض افتاد و جان باخت.

در فولکلور فارسی داستان‌های بیشتری وجود دارند که با آب - حوض، برکه و دریاچه‌ها - در ارتباط‌اند  و غالبا شخصیت این داستان‌ها کاری را انجام می‌دهند که به آن علاقمند هستند و از آن لذت می‌برند، بدون توجه به خطرات و حتی مرگی دردناک که انتظارشان را می‌کشد.

داستان مشهور صمد بهرنگی «ماهی سیاه کوچولو» یکی از چنین حکایت‌هایی است. ماهی سیاه کوچولوی او آرزو داشت که از برکه‌ای کوچک به دریایی بزرگ شنا کند، با وجود اینکه خطرهای انجام این کار به او هشدار داده شده بود. اما او عاقبت توانست به هدفش برسد.

شعری سوررئال اثر فروغ فرخ زاد با عنوان «علی کوچیکه» ماجرای پسری به نام علیی است که رویای یک ماهی را دید که در حوض خانه‌شان شنا می‌کند و با او سخن می‌گوید. ماهی برایش قصه‌های شگفت‌انگیزی درباره عظمت، زیبایی و آزادی دریا گفت، در مقابلِ حقیقت دلگیر زندگی ساده و روزمره او که تخیل را از بین برده و رویا را می‌کشد. او تحت تاثیر کلام ماهی قرار می‌گیرد و با وجود اینکه مادربزرگش از ریسک‌ها و خطرات پیروی از خیالات غیرمنطقی می‌گفت، علی به‌درون حوض پرید و در رویاهایش ناپدید شد.

این‌ها برای این پروژه پرفورمنس، الهام‌بخش بوده‌اند. درست مانند هر هنرمندی که که رویاهایش را دنبال می‌کند و توقعات اجتماعی را نادیده می‌گیرد، این فرد انتخاب کرده از قواعد و درخواست‌های روزمره پیروی نکند و نقاش بشود. می‌خواهد به درون حوض رویاهایش بپرد و به مدت یک هفته نقاشی کند.

این بخش از شعر فردوسی «هنر خوار شد جادویی ارجمند» نیز الهام‌بخش این پرفورمنس خواهد بود. برای دیدن این پرفورمنس بلیتی وجود نخواهد داشت و در طی این هفته هیچ اثری برای فروش به‌وجود نخواهد آمد. در مقابل، بازدیدکنندگان قادر خواهند بود که به‌طور رایگان آنچه روی می‌دهد تماشا کنند و با پرتاب سکه به سمت هنرمند و فضای پرفورمنس، بطور سمبلیک دعوت می‌شوند به مشارکت در اجرای اثر. همچنان که روزهای هفته می‌گذرند، این سکه‌ها توسط نقاش در درون اثر گنجانده شده و به معنای واقعی کلمه به شکل دادن آن منجر می‌شوند. بنابراین بازدیدکنندگان احساسشان را نسبت به نقاش بیان می‌کنند و فعل مشارکتشان، بر پیش رفتن و گسترش پرفورمنس، اثر خواهد گذاشت. فارغ از شهرت و تحسین مارکت، هنرمند مستقل از سلیقه جامعه برای انتخاب شغلی خود هزینه می‌کند.

در محل برگزاری پرفورمنس، دریچه بزرگی بین طبقه همکف و زیرزمین وجود دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد همان‌طور که به‌درون یک حوض نگاه می‌کنند، به درون محوطه زیرزمینی پرفورمنس نگاه کنند. سطح زیرزمین با پارچه‌ای پوشانده شده و هنرمند به مدت یک هفته روی آن زندگی و کار می‌کند، با پوشش و صورتی سیاه که اشاره به ماهی سیاه بهرنگی دارد. همچنین، بازدیدکنندگان اگر تمایل داشته باشند می‌توانند به درون حوض نان پرت کنند تا به هنرمند غذا بدهند.

دیوید گلیسن، منتقد هنری»

این پرفورمنس از جمعه ۲۳ آذر در گالری شرق آغاز خواهد شد و تا پنجشنبه ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت. گالری شرق در خیابان پیروزی، سی متری نیروی هوایی، مسیل منوچهری، انتهای پارک پیروزی، درب غربی مترو کلاهدوز واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت نظر

ارسال