هدیه به اهل سینما در روز ملی سینما

خبرگزاری ایسنا

هدیه به اهل سینما در روز ملی سینما

اگر در یک سال گذشته گذرتان به موزه سینما افتاده باشد احتمالا درون حوض و آب‌راه سرتاسری محوطه بیرونی موزه کاشی‌هایی را منقش به چهره‌هایی آشنا از بعضی ستاره‌های سینما را دیده‌اید؛ کاشی‌هایی که طراحی و جانمایی آن‌ها حتما هدفی جز احترام و یادبود نداشته اما حالا شکل و شمایلی دیگر پیدا کرده‌اند.

سه شنبه 21 شهریور 1402 ساعت 9:9
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

به گزارش ایسنا، اگرچه در سال‌های گذشته عمارت قاجاری باغ فردوس در نزدیکی میدان تجریش تهران به یک پاتوق برای برداشتن عکس‌های یادگاری زیبا تبدیل شده اما بیش از هر چیز، یکی از مهم‌ترین مکان‌های سینمایی است که انبوهی از خاطرات و یادگاری‌های سینماگران سرشناس کشور را درون خود جای داده است.

موزه سینما که بیش از ۲۰ سال است در عمارت باغ فردوس مستقر شده، نمادی است به نام سینما و سینماگران و شاید از همین رو باشد که شهرداری تهران تصمیم گرفت طرحی را با چهره سینماگران مشهور -که از هر صنفی را شامل می‌شد - در مقابل این موزه پیاده کند و به این ترتیب کاشی‌هایی را از هنرمندانی همچون مرحوم علی حاتمی، بهرام بیضایی، علیرضا داودنژاد، اصغر فرهادی، زنده یاد هما روستا، شهید مرتضی آوینی، اکبر عبدی، نورالدین زرین‌کلک، احمدرضا درویش، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، ژاله علو، پوران درخشنده و تورج منصوری را در کف آب‌راه مقابل موزه حک کردند.

این اقدام در مقطعی با انتقادهایی همراه بود که چرا چهره این هنرمندان روی زمین و به این شکل نصب شده است، بخصوص آنکه با پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نیز مقایسه‌ می‌شود که در آنجا نام هنرمندان با ستاره‌ای حک می‌شوند.

با این حال آنچه امروز بهانه‌ای برای نوشتن شد، سرانجامِ این عکس‌ها آن هم در روز ملی سینما است که نه تنها برخی از آن‌ها کاملا مخدوش شده یا به سختی قابل شناسایی هستند بلکه روی آن‌ها را به جای آب و نور و روشنایی، زباله و فیلتر سیگار پر کرده است.

ثبت نظر

ارسال