گزارش میدانی ایسنا از حاشیه جدید موزه هنرهای معاصر تهران

گزارش میدانی ایسنا از حاشیه جدید موزه هنرهای معاصر تهران

این موزه که چند روزی است با حاشیه «تغییر رنگ سقف‌های مسی» مواجه شده، با اتکاء به قلب تپنده و بدنه پویای خود در گوشه غربی پارک لاله زندگی می‌کند.

دوشنبه 6 شهریور 1402 ساعت 12:42
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران خود به مثابه اثری هنری است؛ اثری که علاوه بر قلب تپنده‌اش که حیات آن را تضمین می‌کند محیط بیرونی آن نیز عامل پویایی و حرکتش رو به جلو محسوب می‌شود. این موزه که چند روزی است با حاشیه «تغییر رنگ سقف‌های مسی» مواجه شده، با اتکاء به قلب تپنده و بدنه پویای خود در گوشه غربی پارک لاله زندگی می‌کند.

به گزارش ایسنا، عمارت بادگیرها به دلیل اهمیت بیش از اندازه‌اش، طی سال‌ها چند باری با حواشی و مسائلی نیز روبه‌رو شده است. مسائلی که گاه به درون و گاه به فضای بیرونی موزه مربوط بود. مواردی چون انتشار تصاویر دو حشره روی عکس‌های برند و هیلا بِکر، اجرای یک پرفورمنس بالای اثر «ماده و فکر» که موجب ریخته شدن روغن به بیرون از حوض شد، کاشت صیفی‌جات در حیاط موزه هنرهای معاصر و ... . حالا این موزه مهم پس از گذراندن دوره‌ای آرامش خبری، با فرضیه‌ای درباره «تغییر رنگ سقف‌های مسی» روبه‌رو شده است. فرضیه‌ای که انتشار تصاویر قدیمی و کمتر دیده شده موزه در فضای مجازی، گمانه‌زنی‌ها درباره صحت و سقم آن را بیشتر کرد. 

یکی از کاربران صفحات مجازی که خود را معمار، طراح و پژوهشگر معرفی کرده است و سه سال در موزه‌ هنرهای معاصر برای برگزاری نمایشگاه «باغ ایرانی» کار کرده، در صفحه شخصی خود نوشته بود: «سه سال در موزه‌هنرهای معاصر برای برگزاری نمایشگاه باغ ایرانی کار کردم. در آن ایام در مورد سیاه شدن مس‌های سقف موزه پرس و جو کردم ... چرا سیاهشان کردند و نگذاشتند که خودبه خود به رنگ سبز ـ آبی تغییر رنگ دهد...

کارمندان قدیمی به من پاسخ دادند که در زمان جنگ ایران و عراق و در زمان بمباران برای اینکه سقف در شب در برابر کوچکترین نور مشخص می‌شد ناچار شدند آن را رنگ کنند تا موزه هدف قرار نگیرد.»

این محتوا فرضیه‌ای جدید را هم درباره احتمال رنگ زدن سقف موزه به میان آورد که پس از پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاص رتهران که اعضای قدیمی موزه‌ هنرهای معاصر است در این رابطه، اظهار کرد:‌ روکش سقف‌های بادگیرهای موزه از مس کار شده است. طبیعتا این سقف‌ها بعد از مدتی که در برابر آب و هوا قرار گرفتند، تغییر رنگ دادند. 

او ادامه داد: مسی که در آب و هوای خشک اکسید شود به رنگی که حالا هست در می‌آید، این موضوع که در فضای مجازی عنوان شده مس پس از زنگ زدن به سبز تغییر رنگ می‌دهد در این آب و هوا صحیح نیست؛ رنگ مس اکسیدشده در آب و هوای مرطوب به طیفی از رنگ سبز تغییر خواهد کرد. 

وی درباره یک‌دستی رنگ تیره روکش روی سقف‌ موزه‌هنرهای معاصر تهران که از بادگیرهای استان یزد الگو گرفته شده نیز گفت: این موضوع که گفتند در زمان جنگ سقف موزه را رنگ زدند اشتباه است. سقف‌ها اکسید شده و دلیل یکدستی این رنگ نیز این است که طی مدت زمان و دوره‌های مختلف به این رنگ و به این صورت درآمده است. لبه‌هایی از روکش سقف هم که رنگ مسی آن بیشتر مشخص است به دلیل جوشکاری فواصل بین ورق‌های مسی حین ساخت اولیه آن است. 

نوفرستی تاکید کرد: اتفاقی که به معنی تغییر رنگ آن از سوی مسئولان موزه باشد برای سقف‌ها نیفتاده است. حتی در زمان بازسازی هم به این موضوع فکر کردیم که آیا سقف‌های مسی را به شکل اولیه برگردانیم یا خیر که با نظر معماران و کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که این صحیح نیست؛ چراکه بار دیگر طی مدت کوتاهی اکسید شده و  باز به همان رنگ بر می‌گردد.

او گفت: این روکش‌های مسی سقف رنگ نشده و نظر خود شخص معمار این  بنا نیز این بوده که روکش سقف ها  به مرور زمان تغییر رنگ پیدا می کنه و به نوعی به بنا اصالت می بخشد.

تصاویر را در اینجا مشاهده فرمایید.

 

ثبت نظر

ارسال