رمزگشایی نمادها در نقاشی های دوره رنسانس

 رمزگشایی نمادها در نقاشی های دوره رنسانس

اهمیت هنر دوره رنسانس نه فقط در زیبایی شناسی وتکنیکها و روش ها ، بلکه در استفاده از رنگ ها و نمادهایی است که با تصویر سازی خردمندانه حامل پیام هایی در زبان دیداری خود می باشد . نماد هایی هستند که پیوسته در آثار استادان بزرگ و شاهکارهایشان تکرار شده اند ، هرچه در ژرفای وجودی هنر دوره رنسانس پیش رویم ، این معانی خیره کننده تر و قابل تفسیرتر می گردند .

پنجشنبه 5 اسفند 1400 ساعت 19:3
مهندس اردوان سیف بهزاد (تنظیم و گردآوری)
شاید برای شما هم که همانند من علاقمند به هنر هستید اتفاق افتاده باشد که در یک اثر هنری ، به خصوص نقاشی ، مجسمه سازی و یا حتی معماری ، اجزا و عناصری را مشاهده کرده و با علم به اینکه هرکدام از آن ها دارای تفسیر و تعبیر است ، از معنای آن ها آگاه نباشید . برای نمونه هنگامی که گذرتان به گالری اوفیتزی یا موزه لوور میافتد ، یا باید محقق ، نقاش و متخصص در هنر نقاشی یا از آن دست علاقمندانی باشید که زندگی خود را وقف هنر کرده اید تا تمام نقاشی ها را شناخته و نماد های آن را تعبیر و تفسیر نمایید. بحث نماد شناسی و سمبولیسم از آن دست شیوه های شیرین و مرموز هنر است که از گذشته تا به حال وجود داشته که در فرصتی مناسب در مورد آن به تفصیل خواهیم نوشت . 
اهمیت هنر دوره رنسانس نه فقط در زیبایی شناسی وتکنیکها و روش ها ، بلکه در استفاده از رنگ ها و نمادهایی است که با تصویر سازی خردمندانه حامل پیام هایی در زبان دیداری خود می باشد . نماد هایی هستند که پیوسته در آثار استادان بزرگ و شاهکارهایشان تکرار شده اند ، هرچه در ژرفای وجودی هنر دوره رنسانس پیش رویم ، این معانی خیره کننده تر و قابل تفسیرتر می گردند . دنیای هنر رنسانس در واقع پلی ارتباطی میان گذشته و حال و آینده است و برای درک بهتر آن باید با آن یکی شد .به همین جهت بخش به بخش در مقاله های مختلف به معرفی نمادها خواهیم پرداخت : 

۱.مار [۱]
این نماد که برگرفته از داستان آدم و حوا در کتاب های آسمانی و به خصوص انجیل است ، در دوره رنسانس جهت نمایش دلیل سقوط انسانیت یا نمایش شیطان یا موضوعی شیطانی از آناستفاده می شد . در داستان آدم و حوا این مار بود که با وسوسه کردن آن ها در باغ عدن ، باغی عاری از هرگونه گناه ، زمینه رانده شدن آن ها را فراهم کرد . اگر مار را روی درختی نمایش داده باشند ، درخت را نماد باغ عدن و مار را عامل سقوط انسان تعبیر می کنند . گاهی در تصاویر ماری را مشاهده می کنید که به دونیم شکافته شده که آن نیز دلالت بر نابود شدن شیطان دارد . گاه مار را در میانه معبری نمایش می دهند که در حال خزیدن است ، این نماد بدان معناست که انسان به سمت لغزشگاه و جهنم هدایت می شود. اگر مار پنهانی ، از داخل گلدان یا دیگ یا ظرفی شبیه به آن در حال نگریستن باشد، یادآور حضور شیطان در لحظه های حساس و لغزش انسان است . مار پیچیده شده به دور جمجمه انسان نیزدلالت بر مرگ جسمانی و روحانی انسان دارد . مار و برگ شبدر [۲] نماد و مظهر سنت پاتریک ، روحانی مقدس ایرلندی است . اگر مار از کفش یا چکمه پدیدار گردد و یا حوالی آن نمایش داده شود یعنی آن شخص هم پیمان با شیطان و یا مبتلا به بیماری حاصل از همنشینی با شیطان است . مار و جام شراب که از معروفترین نمادهاست و نشان دهدۀ یوحنای انجیلی مقدس یا جان انجیلی [۳] می باشد . در انتها سپر همراه با مار تنیده به دور شمشیر خونین که نماد پیامبر دروغین است .

۲.راسو 
بهترین منبع جهت نمایش تصویر راسو در هنر ، نقاشی داوینچی بزرگ به نام زن به همراه راسو [۴] می باشد . راسو در هنر تداعی کننده جلال و شکوه و در عین حال وفاداری است . اما پس از نقاشی معروف پرترۀ چِچیلیا گالرانی [۵] که احتمالا فرزند معشوقه خود ، لودویچیو از دوک های میلان را باردار بوده و با توجه به اینکه نام فامیل چچیلیا در زبان یونانی معنی راسو می دهد ، راسو سمبل بارداری نیز گردید .







۳. جام شراب
جام مقدس نشات گرفته از ظرفی است که حضرت عیسی مسیح در شب آخر و در شام آخر جهت نوشیدن شراب از آن استفاده کرد . جام مقدس نماد تقدس و آنان که آن را در دست دارند در حقیقت خود را از شیطان جدا کرده و به عنوان خدمتگزاران واقعی خداوند هستند .برای نمونه نقاشی خون مسیح [۶] جیووانی بلینی [۷] فرشته ای را نمایش میدهد که در برابر مسیح زانو زده و خونش را در جام در دست دارد .

ادامه دارد ...


پانویس
[۱]- Serpent
[۲]- Shamrock
[۳]- John the Evangelist
[۴]- The Lady With the Ermine
[۵]- Cecilia Gallerani
[۶]- The Blood Of Redeemer
[۷]- Giovanni Bellini

ثبت نظر

ارسال