تخریب آثار باستانی روستای شهراب

تخریب آثار باستانی روستای شهراب

خبر تکراری بود ، لودر بخش زیادی از قلعه‌ صفوی را در روستای شهراب در شهر زواره به اسم دیوارکشی با خاک یکسان کرده و حالا فعالان میراث فرهنگی که از تخریب‌های بیش از انگشتان یک دست در طول چند ماه گذشته در این شهر نگرانند، نگرانِ میراثِ باقی ماندۀ منطقه‌ی زواره شده‌اند.

یکشنبه 15 تیر 1399 ساعت 0:51
گروه خبری سایت هنرنامه امروز

خبرگزاری ایسنا حاکی از آن است که ، در طول چند ماه گذشته خبرهای مختلفی از تخریب یا آسیب واردشدن به برخی از فضاهای تاریخی زواره و روستاهای تاریخی اطراف آن مانند سرهنگ آباد و شهراب، منتشر شده، از آتش‌زدنِ کاخ سرهنگ آباد گرفته تا تخریبِ کاملِ خانۀ چهارصفه در خیابان امام خمینی و تخریب قلعۀ تاریخی «مزدآباد»، یا بی‌توجه به خانه‌های بافت تاریخی زواره و حتی فروش قلعه سنگ بست که هنوز با اما و اگرهایی همراه است و در نهایت فرسایش پشت‌بام حسینیه کوچک زواره و در جدیدترین اتفاق نیز تخریب بخش زیادی از قلعۀ «روستای شهراب»؛ هر کدام نیازمند توجه‌های فوری است، اما ...
و اما اکنون نیز نه تنها ردِ لودرها روی زمینِ قلعه‌ی روستای شهراب به وضوح دیده می‌شود، بلکه نشانه‌هایی از حفاری‌ها غیرمجاز در برخی از نقاط قلعه به چشم می‌آیند که وضعیت نامناسب این قلعه را بیشتر نمایان می‌کند.
بهتر است بیش از این ادامه ندهیم و از خود بپرسیم چگونه است که بدین آسانی می‌توان به آثار تاریخی و باستانی این کشور در هر نقطه از این خاک آسیب رساند ؟
از پژوهشگران میراث فرهنگی روستای شهراب ، احمد طباطبایی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا معتقد است که خلوتی روستا به دلیل شیوع بیماری کرونا مهمترین عامل تخریب آن است. اما اتفاق جالب‌تر پیدا شدن شخصی با سندمالکیت قلعۀ هزار سالۀ شهراب است که هر بار تصمیمی برای انجام برخی اقدامات در عرصه و حریم این اثر تاریخی انجام می‌دهد.در حالی که رد لودر روی خرابه‌های قلعه دیده می‌شود و در واقع چیزی حدود ۱۰ درصد از قلعه باقی مانده است.
حفاری‌های غیرمجاز ، تخریب قلعه و عدم هیچگونه واکنش از سوی مسئولان مربوطه و دادی که از نهاد همگان برخاسته است.

ثبت نظر

ارسال