The Son Of Man - پسر انسان

 The Son Of Man - پسر انسان

این اثر که توسط نبوغ نقاش بلژیکی رنه ماگریت به سال ۱۹۶۴ خلق گشت، در عین حال که از محبوب ترین اثرهای هنر غرب می باشد ولی در زمره مبهم ترین آن ها از دیدِ مفهوم نیز قرار می گیرد و پرسش های فراوانی در مورد خود مطرح می کند و همین موضوع آن را در دسته خاص ترین ها قرار می دهد .

پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 18:1
مهندس اردوان سیف بهزاد
نگارنده: مهندس اردوان سیف بهزاد
 
هنرمند : رنه ماگریت - René Magritte

دوره : فراواقع‌گرا - Surrealism

سال : ۱۹۶۴

جنس : رنگ روغن

محل نگهداری: خصوصی







این اثر که توسط نبوغ نقاش بلژیکی رنه ماگریت به سال ۱۹۶۴ خلق گشت، در عین حال که از محبوب ترین اثرهای هنر غرب می باشد ولی در زمره مبهم ترین آن ها از دیدِ مفهوم نیز قرار می گیرد و پرسش های فراوانی در مورد خود مطرح می کند و همین موضوع آن را در دسته خاص ترین ها قرار می دهد .

این اثر مردی را با بارانی و کلاه لبه دار انگلیسی[۱] روبروی دیواری کوتاه و هوای ابری و دریا نشان میدهد . در این تصویر صورت مرد به واسطه سیبی معلق که در مقابل آن قرار گرفته شده مبهم و ناپیداست و با این حال اگر به تصویر و صورت مرد با دقت بنگریم ، بخشی از چشم های وی را میتوان از پشت سیب نظاره کرد . گفته می شود که این تصویر را ماگریت با کمک از چهره خود یا Self Portrait خلق کرده است . 

رنه ماگریت پیرامون اثر خود اینگونه بیان می کند که : 
" این نقاشی نشانگر انسانیت است . . . " و ادامه میدهد : " هرچیزی که ما می‌بینیم خود چیز دیگری را پنهان می‌کند. همیشه کنجکاویم آن مجهولی که پنهان است را بوسیله چیزی که می‌بینیم، ببینیم . . . "
" همیشه حس کنجکاوی وکشمکشی در آن چه که پنهان است و آن چه که نمایان است و خود را نشان نمی دهد وجود دارد که همین موضوع تضادی را میان نمایانی که خود را آشکار کرده و نمایانی که خود را پنهان می کند وجود دارد . . . "
حتی از این سخنان نقل شده نیز رمز و راز فراوان نهفته شده در این اثر را می توان دریافت .

در تفسیر این اثر ، باید اشاره کرد که نه مرد مدنظرش نقاش است و نه سیب و هدف، به تصویر کشیدن حس کنجکاوی انسان است و ماگریت به واقع با هوشمندی سیب را در کانون تصویر قرار داده و هدف از این عمل بازی با حس کنجکاوی بیننده می باشد. سیب ، کلاه و یا بارانی و یا هر گزینه دیگری نیز می توانست به جای آن ها قرار بگیرد . باید خاطر نشان کرد که این تنها اثری از ماگریت که سیب را سوژه اثر قرار داده نیست ، ولی جزو معروف ترین نقاشی هایی است که در آن سیب نمایش داده می شود . 

این نقاشی همسان با اثر دیگر ماگریت به نام جنگ بزرگ [۲] نیز می باشدکه با نگاهی به آن تصویر متوجه بانویی میشویم که مقابل همان دیوار و منظره ایستاده و درحالی که چتری در دست دارد ، صورتش با دسته گلی پوشیده شده است و این سورئالیست بزرگ در اثر دیگری به نام مردی با کلاه انگلیسی نیز دوباره در همان فضا صورت مردی بارانی پوش و کلاه بر سر را با پرنده ای پوشانده است .







در حال حاضر نقاشی فوق به صورت خصوصی نگهداری می شود و اخیراً در اکتبر سال ۲۰۱۱ در هتلی واقع در مونترال[۳] دیده شده و با توجه به مالکیت خصوصی آن ، مشاهده آن امکان پذیر نیست .



پانویس
[۱]- اصطلاحا Bowler Hat
[۲]- The Great War On Facade
[۳]- LHotel


نظرات

محمدمهدی سیف

2 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

سلام اقای اردوان بسیار مرد نکوهی هستند سالها قبل اقای سعید کمالی یا ساعت ساز که در امل فعالیت داشتند با مهران جاهد که بیش از مرد هزار چهره محبوبیت دارد با کمک حسن سیف یا جاهد که به دکتر کوتی هندی معروف بود افتتاح مجموعه بزرگ جهانی در امل را با همکاری اقوام و املی ها به کرسی نشاند و مشغول کمک به نیازمندان جامعه و بیماران خاص است که باید کمال قدردانی را از انها به انجام رسانیم با دردهای فراوان دردمندان جامعه والسلام من التوفیق

ثبت نظر

ارسال